måndag, december 01, 2008

Så mycket tjänar...

Var precis inne på resume.se och såg deras 5 mest klickade artiklar idag:

1. "Så mycket tjänar de på reklambyrån"
2. "Så mycket tjänar marknadschefen"
3. "Så mycket tjänar medieprofilerna"
4. "Så mycket tjänar pr-profilerna"
5. "Så mycket tjänar mediebyråcheferna".

Hm, jag tycker mig se en viss trend. Folk (resuméläsare) gillar att läsa om hur mycket pengar andra tjänar. Det är ett som är säkert. Min första tanke var att koppla ihop det med en diskussion jag hade med en person igår, nämligen om det finns fog för talesättet om "svensk avundsjuka". Alltså, tittar folk på dessa listor för att man är avis? Handlar det om att se vilka som tjänar mindre än man själv, minsann? Eller är det bara nyfikenhet? Är det typiskt svenskt att gilla såna här listor? Resumé är ju inte direkt ensamma om att publicera listorna, våra kära kvällstidningar brukar ju locka med löpsedlar om grannens inkomst, huspris etc. när nyhetstorkan är svår.

Nu ska jag handla mat. Detta trots att jag inte kvalar in på någon av ovanstående listor i löneläge.

Inga kommentarer: