fredag, december 26, 2008

Utgång på juldagen?

Falun verkar liksom vara the place to be, av någon konstig anledning. När jag kollar min Facebook står det i väldans många statusfält att olika personer är i Falun och äter sushi, dricker vin, spelar spel och går ut och partajar. Tänka sig. Karolina Lassbo (som tydligen också är i Falun) har skrivit på sin blogg om utgång där på juldagen, det finns tydligen två ställen: Magasinet och Harrys. Det här med att gå ut på juldagen...har jag aldrig fattat. Jag har aldrig varit ute och partajat den dagen. Jag fattar liksom inte varför? Jag har analyserat detta lite och kommit fram till att antagligen är det där en större grej ute i landet än i storstan. Jag har förstått att det är lite av en hemvändargrej, "alla" är hemma hos föräldrarna över jul och då träffar man gamla kompisar när man går ut på juldagen. Men det funkar ju inte så bra i Stockholm, eftersom det finns lite fler ställen än två att gå på, och hur ska man då veta vilket man ska gå på för att träffa "alla"? För grejen måste ju vara att man träffar folk man inte har så mycket kontakt med annars? För annars, om det är ens vanliga kompisar, träffar man ju dem ofta ändå och går ut, så då behöver man ju ingen speciell hemvändardag för att göra det? Så misstänker jag att det är i alla fall. Har ingen aning om hur det ser ut här i min gamla förort på juldagen, på krogarna, men jag vet i alla fall att alla som jag vill ha kontakt med från förr har jag kontakt med, och resten har jag då inget intresse av att träffa på nåt hak här. Min elitistiska misstanke är nämligen att de som går ut här, är såna som man verkligen inte vill träffa igen...hahaha... Lassbo skriver också i sin blogg att "allt är sig likt på Harrys utom att en av ägarna har bytt glasögon"...jag tycker det beskriver ganska bra grejen, om man vet vilka glasögon ägaren på en krog har, då är det ett ganska litet ställe. Typ. Alla känner alla liksom. More or less alltså.

Men, för att bryta med traditioner, ska jag faktiskt gå ut och ta en annandagsdrink ikväll med K som ringde med det förträffliga förslaget! Så har jag i alla fall varit ute på annandagen någon gång! Så nu ska jag göra mig iordning, för först ska jag på middag till en av mina bröder och hans brutta. Hej så länge!

Inga kommentarer: