fredag, december 05, 2008

Jobbfunderingar

Sitter nu med pirr i magen och försöker bestämma mig om jag ska tacka ja till ett jobberbjudande jag fick i onsdags. Om 28 minuter ska jag ringa och ge besked. Det lutar åt ja. Det är nog inte ett jobb som jag vill ha för evigt, jag vill upp på en mer strukturell nivå. Men klivet dit tror jag underlättas av två saker; att jag fixar min statsvetarexamen och att jag skaffar mig arbetslivserfarenhet (kvalificerad sådan, inte från extrajobb på ICA). Så detta kan bli ett jobb där jag tar avstamp. Samtidigt som jag på något sätt försöker skriva den där D-uppsatsen i statskunskap, kanske.

Häromdagen fick jag ett mail med en länk till en tidning där de 10 mesta statusmarkörerna var listade utifrån nån undersökning. Så här såg listan ut (ni kan läsa den själva - och se det tillhörande bildspelet - på http://www.dagensps.se/artiklar/2008/11/28/90645821/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/jobb-karriar/2008/12/03/43023285/index.xml) :

1. Vara allmänbildad
2. Vara duktig på sitt arbete
3. Ha arbetat ihop en förmögenhet
4. Vara en engagerad och duktig förälder
5. Kunna många språk
6. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande
7. Ha möjlighet att bestämma över sin arbetstid
8. Ha en klar och tydlig livsåskådning
9. Ha möjlighet att vara ledig en längre sammanhängande period (här togs Arne Mårtensson, som jag skrivit om tidigare, som exempel)
10. Vara underhållande och rolig

När jag rannsakar mig själv och tittar på listan håller jag med om att det mesta av det som finns med är sådant jag betraktar som eftersträvansvärt. Det är definitivt sånt som jag hoppas uppnå under mitt arbets- och privatliv. Det jag tror är minst troligt att jag kommer uppnå är språkkunnigheten och förmögenheten (beroende på vad man menar med förmögenhet, men i artikeln illustrerades den punkten med Bill Gates...) Om jag ska rangordna ovanstående punkter efter hur jag själv prioriterar dem i mitt liv, ser nog listan ut ungefär så här:

1. Vara en engagerad och duktig förälder
2. Vara duktig på sitt arbete
3. Kunna bestämma över sin arbetstid
4. Vara allmänbildad
5. Ha möjlighet att vara ledig en längre sammanhängande period
6. Vara underhållande och rolig
7. Ha klar och tydlig livsåskådning
8. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande
9. Arbeta ihop en förmögenhet
10. Kunna många språk

Hm, ungefär så. De sista fyra var svårast att rangordna. Men om jag skulle göra en helt egen lista över de tio viktigaste sakerna skulle nog vissa av ovanstående försvinna och några andra komma in, så som att "ha nära relationer i privatlivet" och "ha möjlighet att utvecklas på arbetet" t ex.

Oj, nu är det 6 minuter kvar tills jag ska ringa. Det blir ett ja.

Inga kommentarer: