tisdag, december 16, 2008

Kungafamiljen, hoes n' motherfuckers

L skickade den kompletta länken och nu har jag sett drottning Elizabeth i full mundering, jag lånade bilden från kungliga karameller-bloggen (se adress i förra inlägget), här är hon i all sin prakt!

Jag undrar hur våran kungs krona ser ut?! Har den också sånt där sammet i mitten, eller är den mer öppen, som drottningens och prinsessornas tiaror (fast runt hela huvudet då förstås)? Hade han den ens på sig vid sin kröning?

Ovanstående bild får mig också att reflektera över det här med "vanlighet" som vår kungafamilj försöker ge ett sken av. Naturligtvis är de ingen vanlig familj. Drottning E:s bild ovan kan man inte direkt anklaga för att försöka ge ett sken av en "vanlig " dam...vilket är ganska intressant, för på vissa sätt, vad man har hört och läst och så, så verkar hon trivas rätt bra i skogen med sina hundar typ. Vilket ju vår egen kung också sägs göra förstås. Hm. Vet inte var jag vill komma med det här resonemanget, jag bara reflekterar...

M påpekar i en kommentar till förra inlägget att kungafamiljen har stort underhållningsvärde och att folk ofta inte vill erkänna att de läst skvallertidningar om dem, utan "bara gör det hos frissan" och så (vilket jag f ö hade en svensklärare på högstadiet som sa att han gjorde när det gällde porrtidningar; vilken frisör gick han till måntro?!). Naturligtvis har kungafamiljen ett underhållningsvärde! Jag är den första att hålla med! Jag läser absolut Sv Damtidning om jag kommer över den! Förstår inte varför folk har så svårt att erkänna det? Dessutom, när det gäller kungafamiljen: visst kan man tycka att de är ålderdomliga på sitt sätt, åtminstone i sitt ämbete (privat har jag ingen aning om). Men samtidigt kan jag tycka det är bättre att vara fascinerad av dem än av många andra kändisar, typ Lindsey Lohan, Brittney, diverse dokusåpakändisar som bara knarkar, går på fest utan trosor (och visar det i kameran), strular bort sina barn osv. En sak som man skulle kunna klaga på när det gäller kungafamiljen är ju att de inte direkt utstrålar jämställdhet (återigen i sitt ämbete). Det håller jag med om är trist. Men de andra ovan nämnda kändistjejerna, vad utstrålar de i den frågan? Jag är inte jätteinsatt i deras liv och leverne, men att åma sig framför en kamera nästan naken och med en rapparkille bredvid sig som snackar om "hoes" och "motherfuckers" åt höger och vänster, vad utstrålar det? Inte en stark och självständig kvinna (eller man heller för den delen) om du frågar mig...

Åter uppsats!

Hej hej!

1 kommentar:

Anonym sa...

Duh, den nuvarande kungen kröntes aldrig! Den senaste som kröntes i Sverige var Oscar II 1873. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6ning#Svenska_kr.C3.B6ningar_sedan_Gustav_Eriksson_.28Vasa.29.7FUNIQ164d51c51870eb51-nowiki-00000004-QINU.7F2.7FUNIQ164d51c51870eb51-nowiki-00000005-QINU.7F