torsdag, december 18, 2008

Non, je ne regrette rien!

Non, je ne regrette rien! Så hoppas jag känna den dag jag ser tillbaka på mitt liv! Lyssnar just på den på Spotify. I filmen om mitt liv ska den nog vara till eftertexterna. Låten "Your latest trick" med Dire Straits ska spelas i den del av filmen som handlar om den första stora kärleken, monsieur M. Jajemen. Och tiden på V-Dala ska sammanfattas till "We are from Barcelona". Jag planerar, som ni märker. Får väl vänta lite med att göra filmen dock, så jag hinner leva lite längre först... men sen kommer film-människorna börja höra av sig, helt klart. Jag hoppas kunna döpa filmen (eller i alla fall känna så) till samma namn som Sigrid Kahles memoarer "Jag valde mitt liv." Det måste vara en väldigt bra känsla.

***

Idag har jag blivit bjuden på julbord på lyxiga Lux på Lilla Essingen, av projektledaren i det projekt som jag skriver c-uppsats om. Restaurangen har en stjärna i Guide Michelin, så förväntningarna var rätt höga kan man säga.... Men jag vet inte, jag är nog en mer enkel tjej just när det gäller julbord. Skinka, potatis, lax, ägg, räkor, köttbullar, prinskorv, bröd, smör, ost och lite skärgårdssill. Lite julgodis till dessert. Det räcker för mig. Ibland på såna här snofsiga ställen slår de liksom knut på sig själva, som idag serverades blåmögelost-sufflé med katrinplommon...och rökt sik med dallrigt ägg och varm majonnäs, i en liten skål. Allt var egentligen gott (utom sufflén måste jag säga) men det...ja, man fick liksom inte riktigt julkänsla av det. Och det var så att man tog en del saker själv på buffén och så kom servitrisen med en del (t ex siken och sufflén) så där var det svårare att välja. Men jag ska absolut inte klaga.

En sak som dock drog ner helhetsintrycket var kanske att de la på 65 kr/pers för glögg, 43 kr/pers för en julmust och typ 30 kr/pers för te/kaffe.... Någonting drickbart tänker man väl sig ska ingå i ett julbord? Och 43 kr för en julmust...för att inte tala om 65 kr för en liten glögg!!! Tur att jag inte behövde betala själv, hahaha! Jag fick förresten en liten bit plast i en mintkyss. Mitt betyg som helhet blir nog...en stark 3,5:a.

Bye bye!

1 kommentar:

Anonym sa...

"En stark 3,5:a", så diplomatiskt! Såna betyg som man blev galen på i gymnasiet, när läraren vägrade bestämma sig. 43 kr för julmust är bara löjligt! Det ska vara som på Hambergs i Uppsala, där man badar i humrar och ostron och champagne men där läsk/lättöl kostar 10 spänn. Det är riktig klass, det! Förresten... får man fråga om det var som en dejt..? På Lux..?