onsdag, oktober 29, 2008

Lite tankar så här på onsdagkvällen.

Ikväll ska man diskutera medias fokus på anhöriga till brottsoffer i "Kvällsöppet" i TV4. Kan mycket väl utmynna i ett blogginlägg...om jag orkar sitta uppe och titta. Har jobbat med uppsats hela eftermiddagen och kvällen och känner mig nu ganska mosig i huvudet...

En kommentator i ett av mina inlägg om publicering av namn och bild på pedofiler här nedan pekade just på brottsoffren, hur känns det att allmänheten får veta att man varit utsatt för sexuella övergrepp? Detta gäller naturligtvis även offer till andra allvarliga brott. Även om inte namn och bild publiceras går det ju ibland att gissa vem det handlar om, om personen bor i ett litet samhälle, skulle jag tro. Och ibland publiceras ju namn och bild också. Kommentatorn tar också upp att publiceringen av namn och bild på gärningsmän kanske ökar intresset, eller skapar ett hos individen tidigare obefintligt intresse, för brottet. Leder då publiceringen till övervägande skada eller nytta?

En annan kommentator, som kommenterat via mail, tog som jag nämnt tidigare upp frågan varför brott av sexuell art uppmärksammas och verkar ses som värre än andra personlighetskränkande brott. Kommentatorn framhöll att bl a Foucault resonerade kring detta och, om jag förstod saken rätt, menade att anledningen till att sexuella brott ses som värre än allt annat, är att brottsoffret ofta känner sig, och ibland t o m ses av delar av samhällsapparaten, som medskyldiga. "Hade jag/hon inte lite för kort kjol?" Det är sällan personer som haft inbrott i bilen frågar sig, eller får frågan, om han eller hon "hade lite för fin bil" t ex, om ni förstår vad jag menar.

Jag säger naturligtvis inte att sexuella brott inte är allvarliga. Men det är ju fruktansvärt kränkande att exempelvis bli utsatt för misshandel, ibland år efter år i sitt eget hem, också. Eller bli utsatt för misshandel av helt okända människor, ute på stan, kanske för din hudfärgs eller sexuella läggnings skull. Det kränker rätten till din egen kropp och begränsar ditt livsutrymme, vilket sexuell brottslighet också gör. Kanske borde vi börja se att sexuella brott inte har en särställning utan att det finns andra brott som förtjänar samma ställning?

Inga kommentarer: