torsdag, oktober 16, 2008

Finanskris och Idolkris

Igår fastnade jag framför Kvällsöppet hos Ekdal eller nåt sån't, ni vet med Lennart Ekdal på TV4. Först diskuterades finanskrisen och för första gången diskuterades den på ett sätt som jag tyckte var intressant, som gjorde att man faktiskt orkade titta. Dels var det intressanta personer som diskuterade: finansmannen Sven Hagströmer från HQ Bank, en förbundsekonom från LO, Johan Stael von Holstein, en f d Attack-ledare som hette America någonting, fyra studenter från Handels i Stockholm och några till. En bra bredd tycker jag. Stael von Holstein utmärkte sig som vanligt i sin enorma skräck för "den röda smittan", Sven Hagströmer upplevde jag som resonerande och ödmjuk och Handelsstudenterna var väldigt mycket Handels. Bl a diskuterades finansmänniskornas, alltså de som arbetar på banker och olika bolag, ansvar för krisen. Har de en kollektiv skuld? Bör en del av dem, som bedöms ha agerat oansvarigt och kortsiktigt, få betala tillbaka exempelvis ett antal års bonusutbetalningar? Kommer vi att lära oss något från denna kris, d v s kommer Handelsstudenterna agera annorlunda vid nästa lågkonjunktur när de sitter i maktpositioner i finansvärlden?

Nästa ämne de diskuterade var uttalandet från Idol Eftersnacks programledare, Katrin Zytomierska (tidigare Schulman, ve och fasa!), som hon gjorde i fredags då hon sa om en Idol-deltagare "är han inte lite bögig?". Hon menade att hon inte lägger någon negativ värdering i ordet bögig utan snarare tvärtom, att man om man är det "har lite snyggare frisyr, lite bättre klädsmak..." Oavsett vad man tycker om hennes uttalande så blev jag förbannad på hennes argument igår. När Ekdal frågade om hon inte tyckte det var konstigt att säga så i hennes roll som programledare, och därmed förebild för många unga, svarade hon "Förebild? Det står ingenstans i mitt kontrakt att jag ska vara en förebild för unga, jag tar inte något sådant ansvar alls." Nej, okej, men då kanske man inte ska vara programledare för ett program med den målgruppen och storleken. Jag har väldigt svårt för personer som svär sig fria från ansvar bara för att inte någon annan berättat för dem att de har ett ansvar, exempelvis skrivit det i ett kontrakt. Det är som när Skandiachefer hänvisade till att "det är så det går till i branschen" eller att det inte var deras idé eller initiativ till hög bonusprogram. Nej, det var ingen som skrev dig på näsan att det kanske är fel att göra på detta viset, men har du ingen hjärna själv? Kan du inte tänka - oavsett vad andra får eller gör - kring huruvida ditt agerande är rätt? Helt självständigt?

Jag har alltid tyckt att Katrin Zytomierska verkar fullständigt pantad i huvudet, precis som sin f d make Alex Schulman, och gårdagens program cementerade bara den inställningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att du kunde hela namnen på Sven Hagströmer och Johan Stael von Holstein men inte på LO-ekonomen och Attack-kvinnan America. Undrar var dina politiska sympatier ligger...