torsdag, september 25, 2008

Mamas klavertramp - big time

Igår var jag barnvakt. Imorse till frukosten visade barnens mamma mig något mycket märkligt i det glassiga mamma-magasinet "Mama"(nr. 9 2008, sid 110): i en artikel som handlar om första tiden efter man fått barn, med sömnlöshet, kräk och dåligt sexliv, fanns en lista kallad "köptips" med saker som skulle underlätta för de nyblivna föräldrarna. Döm om min förvåning när en av punkterna ser ut som följer:

"Folköl - en burk på kvällen har räddat mången nybliven pappa från de värsta stresstopparna."

!!! Hallåååå?! Att en tidning för småbarnsföräldrar föreslår alkohol för att stressa av...är heeelt galet! Hur tänker de? Dessutom visar de prov på förlegade gamla könsrollsstereotyper. Det är väl i och för sig inget ovanligt när det gäller "Mama". Nej, usch för att legitimera alkohol som hjälpmedel för trötta småbarnspappor!

Jag uppmanar er läsare att gå in på www.mama.nu och säga er åsikt! Det tänker jag göra! Aaaargh!

Inga kommentarer: