onsdag, september 17, 2008

Ett inlägg på rasten

I kommentarerna till förra inlägget framfördes åsikten att om alla fortsätter bara göra det de tycker är kul/är bäst på i hushållsarbetet, så kommer könsrollerna att bestå. Visst, jag kan se bäringen i det argumentet. Men jag menar att det viktiga är att man är medveten om valmöjligheten och att man gör de hushållssysslor man gör utifrån medvetna val. Att man som tjej inte tycker det är "naturligt" att ta hand om strykning eller gör det för att "det bara är så". Detta hänger naturligtvis ihop med att om man aldrig provar någon syssla som traditionellt tillhört motsatta könet, kan man inte upptäcka att man tycker den är roligare än en traditionell syssla. Alltså menar jag att för att kunna göra medvetna val måste man veta vad man väljer mellan = man måste prova alla sysslor. Själv kan jag t ex säga att jag klipper hellre gräs och byter däck på bilen än stryker och diskar. Stryka är den huhållssyssla jag tycker allra sämst om!

Om två vuxna människor väljer att dela upp hushållsarbetet på traditionellt könsrollsvis, men gör det medvetet, är det väl inget problem? Det finns, som jag ser det, ingen poäng i att "byta" sysslor med varandra bara för saken skull. Men om jag som tjej tycker att det är roligare att tvätta och diska och min man tycker bättre om gräsklippning och bilvård är det väl helt okej? (Sen tar det oftast längre tid att tvätta och diska jämt än att klippa gräs och fixa lite med bilen då och då, men det är en detaljfråga).

***

För övrigt läste jag idag i Metro att det ska öppnas ett barnhospice i Stockholm. Alltså en vårdavdelning för barn i livets slutskede, där de kan tillbringa sin sista tid. Sådana nyheter får det att tåras i ögonen på mig. Barn borde per definition inte kunna befinna sig i livets slutskede. Fruktansvärt att tänka på små barn som avslutar sitt liv alldeles, alldeles för tidigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag verkar kanske tjatig nu, men att tvätt och städning tar ca tio gånger så mycket tid att tvätta och diska som att klippa gräs och meka med bilen är INTE en detaljfråga! Det är ju det som är det strukturella problemet: kvinnor sköter "markservicen" i den grå vardagen, medan män rycker in nån gång då och då för att sedan klappa varandra på ryggen och känna sig som superhjältar. Det är samma grej som att kvinnor förmodligen sköter den stora majoriteten av all vardaglig matlagning i detta land (har inga siffror på det, det är vad jag antar), medan endast en av tretton kockar i vårt kocklandslag är kvinna.

Män kan satsa på karriären eftersom de vet att hemmet ordnar sig utan dem, och kvinnor satsar inte på karriären eftersom de vet att hemmet inte ordnar sig utan dem. Fritt val?

Anonym sa...

Stryka och skala potatis är det värsta jag vet. Gör det aldrig!

http://minblogg-mittliv.blogspot.com/2008/09/vad-betyder-jmstlldhet-fr-dig.html#links

Anonym sa...

Hej Malin! Vad roligt att titta in på din blogg och genast läsa ett sånt intressant inlägg! Håller med om att det inte är så viktigt vem som gör vad hemma så länge det är uppdelat och det inte är en som gör allt jobb... Sen får man ju se till att bägge lägger ung lika mycket tid. Och usch vad hemskt med barnhospice, självklart bra att det finns, men så ledsamt att det måste vara så... Tack för att du tipsade mig om din blogg, hit kommer jag tillbaka!