tisdag, november 11, 2008

Svensk överklass-ordlista

Jag är tillbaka.

Häromdagen satt jag och tittade på "Carin 21:30" och då var Åsa Linderborg gäst tillsammans med en kvinna som var dotter till Sveriges då rikaste man. Jag minns inte vad hon hette. De talade om klassamhälle, klassmarkörer och annat intressant, men framförallt fick alla tittare en viktig lärdom med sig: inom överklassen säger man inte orden semester, lumpen och fika. Hon hann bara förklara ett av orden, semester: om man säger att man har semester indikerar det, enligt henne, att man inte är "sin egen", man rår inte över sin egent tid utan är hänvisad till att någon annan beviljar att man ska vara ledig. Det vill man inte om man är överklass. Jag vet inte vad man säger istället. Jag vet inte heller varför man inte säger lumpen och fika. Säger man värnplikt och "dricka kaffe" istället? Skulle vara intressant att få veta. Så alla eventuella överklass-wannabies där ute, nu vet ni åtminstone tre ord ni ska undvika.

1 kommentar:

Anonym sa...

äääntligen tillbaka... nu kan jag pusta ut :)
Liten fundering... Vi som studenter, är vi överklass då kanske (jippi) för att vi inte har semester..?!? Vi är ju visserligen "lediga" då och då, men det bestämmer vi ju själva ;) Vi kanske tappar överklassheten på fikan förvisso... Synd. Väldigt.
Kram påre!