fredag, november 28, 2008

Inspirerande och prestationsångestskapande unga personer

Läste idag i DN att Peter Wolodarski, 30 år, blir ny chef för deras ledarredaktion. Inte illa! Häromdagen släpptes nyheten att Katrin Kielos börjar skriva på Aftonbladets ledarsida. Och en annan dag läste jag om en 23-årig tjej som hade startat ett företag i gymnasiet och idag är ambassadör för egenföretagande hos Näringsdepartementet. Puh. Ibland är det lätt att bli lite avis, stressad, få prestationsångest. Wolodarski är alltså tre år äldre än jag är och chef för ledarredaktionen på Sveriges största morgontidning. Som sagt, det är lätt att känna pressen att prestera och sucka för sig själv. Men man kan också se det som inspirerande. Nu är ju inte jag journalist, men det är å andra sidan inte Kielos heller vad jag vet. Hon läste pol mag i Uppsala och jag har läst i princip samma kurser. Och jag tycker en väldig massa, så här har ni mig. Wolodarski, jag kan bli din första egna rekrytering.

Nu låter det som jag har siktet inställt på en ledarredaktion, vilket inte riktigt är sant kanske. Det var mest exempel på unga personer som gör karriär fort. Men kanske blir det för dem som för Arne Mårtensson, att de får de allra högsta posterna väldigt unga och sen funderar på vad livet mer ska ge? Och så slutar de (om de har modet) och seglar jorden runt istället i tre år.

Nej, en person som jag faktiskt blir väldigt inspirerad av och som har samma utbildning som jag, vilket ju är roligt, är en av dem jag intervjuat för min uppsats. Hon gör också karriär, tar för sig och bara utstrålar KOMPETENS!! Sån vill jag också vara. Så det så.

Jag har tränat intensivpass på Friskis idag med min vän E. Det var ett riktigt kul pass! Tyvärr har jag lite ont i halsen nu, men jag har bestämt mig för att ignorera det och så dricker jag te. Ska skriva uppsats. Hej så länge!

Inga kommentarer: