torsdag, januari 22, 2009

Vad är en bra blogg?

Nu när jag varit hemma och varit sjuk har jag besökt en väldig massa bloggar, många som jag inte läser vanligtvis, för att få tiden att gå. Detta har fått mig att fundera på vad en bra blogg är för mig. Har kommit på några punkter:
  1. Den ska naturligtvis uppdateras ofta, gärna flera gånger om dagen.
  2. Den ska vara personlig, åtminstone lite. Professionella bloggar som handlar om ett visst område blir mycket intressantare om man ibland får en inblick i personens liv också.
  3. Bloggen ska ha ett övergripande vänligt tilltal. Här måste jag lyfta fram Amy von Sydows blogg på veckorevyn.com som föredöme.
  4. Absolut inga offentliga bråk eller uthängningar av personer! Däremot gärna saklig kritik på vad en person skriver. Här tycker jag dock att viss skillnad får göras på jättestora kändisbloggar och mindre privata bloggar. Ta t ex Katrin Zytomierska, tidigare Schulman. Hon skriver ju extremt provocerande och är inte rädd för att vara taskig osv mot andra, då får man också räkna med samma behandling tillbaka tycker jag.
  5. Jag gillar en blandning av tankeväckande reflektioner och mera vardagligt babbel.
  6. Inte för mycket kändisskvaller, det är inte intressant tycker jag.
  7. Lite bilder från personens liv är kul.

Det var några av mina åsikter i ämnet. Jag hoppas jag lyckas leva upp till några av dem själv i den här bloggen.

Inga kommentarer: